مشاوره خانواده

۴۳ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

ترس از بیکاری

بررسی‌ های جدید مشاوره خانواده  روی افرادی که دائما نگران از دست دادن شغل‌ شان هستند نشان داده این افراد از نظر جسمی ضعیف ‌تر و آسیب ‌پذیرتر از سایرین هستند. مشاوره خانواده می گوید  جالب‌ تر این که علایم افسردگی در این افراد بیشتر از کسانی که واقعا کارشان را از دست داده ‌اند، وجود دارد. پژوهشگران دانشگاه میشیگان مطالعه‌ ای بزرگ روی افرادی با ملیت ‌های مختلف انجام داده ‌اند.نتایج این تحقیق نشان داد در هر دو گروه کسانی که ترس از دست دادن شغل‌ شان را دارند شدیدا در معرض ابتلا به افسردگی هستند. جالب آن که افرادی که شغل‌ شان را کاملا از دست دادند و پس از مصاحبه در جایی دیگر و در شغلی دیگر شروع به کار کردند از نظر روانی سالم ‌تر بودند.

  • ۰
  • ۰

اضطراب

از نظر مشاوره خانواده عموما اضطراب و ترس در سال‌های اولیه زندگی رایج است اما اضطراب از مدرسه و خصوصاً امتحان، بین سنین 10 تا 11 سالگی شروع می شود و در 25% از دانش‌آموزان اضطراب امتحان آسیب‌زا بوده و با افزایش سن میزان آن افزایش می‌یابد و عملکرد تحصیلی دانش‌آموز را تحت تأثیر قرار می‌دهد. مشاوره خانواده می گوید اصطلاح کلی اضطراب امتحان، به نوعی از اضطراب با هراس اجتماعی خاص اشاره دارد که فرد را درباره توانایی‌هایش دچار تردید می‌کند و نتیجه ن ناتونی مقابله با موقعیت‌های دشوار مانند امتحان است. موقعیت‌هایی که فرد را در معرض ارزشیابی قرار داده و نیازمند حل مشکل هستند. بنابراین می‌توان گفت، فرد مضطرب، در امتحان، مواد درسی را می‌داند اما شدت اضطراب مانع از آن می‌شود که او معلومات خود را نشان دهد. به این ترتیب، اضطراب امتحان نوعی اشتغال ذهنی به خود است که به نگرانی یا تحقیر خود و ارزیابی شناختی منفی از خود (یادم نمی‌آید، باید بیشتر می‌خوندم، همیشه گیجم، چرا یادم نمیاد؟...)، عدم‌تمرکز حواس و واکنش‌های فیزیولوژیک نامطلوب مثل تپش قلب؛ پریدگی رنگ، خشکی دهان، عرق کردن کف‌دست، لرزش دست و صدا و .... منجر می‌شود.

برای دیدن مطالب بیشتر در مورد روانشناسی و مشاوره خانواده به وب سایت مشاوره خانواده مراجعه کنید.

 

  • mahsa ahmadi
  • ۰
  • ۰

مشاوره خانواده می گوید آیا تابحال شده عدم موفقیت خودتان در دستیابی به یک هدف را با بهانه‌ عدم تجربه توجیه کنید؟ یا با اینکه منابع ، پول یا زمان لازم را نداشته‌اید؟ آیا شده قبل از اینکه حتی تلاشی کرده باشید، تسلیم شوید؟مشاوره خانواده می گوید آیا تابحال شده موفقیت کسان دیگر در رشته و زمینه کاری خودتان را به‌خاطر چیزهای جزئی مثل موارد زیر ببینید:

* او موفق است چون مهارتش در کامپیوتر بیشتر است.

* او موفق است چون آدم‌های زیادی را در این زمینه می‌شناسد.

* آنها موفق هستند چون خیلی سال است که اینکار را می‌کنند.

* او برای این توانست اینکار را بکند چون خیلی وضعش خوب است، پول پارو می‌کند.

* او برای این موفق است چون همیشه از من خوش‌شانس‌تر بوده است.

کار واقعی پشت صحنه را ندیده‌ایم. دلیل واقعی موفقیت این افراد را نادیده گرفته‌ایم. به‌اضافه اینکه انرژی زیادی را هم صرف توجیه عدم موفقیت خودمان کرده‌ایم و موقعیت‌ها و فرصت‌های واقعی برای عبرت گرفتن از توانایی‌ها و موفقیت‌های آنها را از دست داده‌ایم.

شما تنها نیستید...خیلی از ما مثل شما هستند. خیلی از ما به‌خاطر طرزتفکر محدود‌کننده، با همین تجربه دست‌ و‌ پنجه نرم می‌کنند. شاید خیلی سخت به‌نظر برسد اما واقعیت است و برای روشن‌ کردن این موضوع باید با دیدی منتقدانه به آن نگاه کنیم و با خودمان صادق باشیم.

برای دیدن مطالب بیشتر در این حوزه به وب سایت مشاوره خانواده مراجعه نمایید.

 

  • ۰
  • ۰

از نظر مشاوره خانواده فوبیا هراس یا ترس شدید پدیده ای است که به صورت آگاهانه یا ناخود آگاهانه زندگی بسیاری از انسانهای جهان را مختل می کند. این پدیده بیشتر ناشی از ترس از قرار گرفتن در موقعیتی خطرناک است و معمولا کنترل آن برای فرد مبتلا سخت و گاهی غیر ممکن است.

مشاوره خانواده می گوید در حدود 19.2 میلیون نفر انسان در سن 18 سالگی در آمریکا به گونه های مختلفی از این اختلال روحی مبتلا هستند که در ادامه نشریه لایو ساینس به مشهورترین آنها اشاره کرده است.

ترس از مار (Ophidiophobia): یکی از رایج ترین فوبیاها در میان بسیاری از مردم ترس از مار است که به احتمال زیاد ریشه ای تکاملی دارد. در گذشته های دور تشخیص دادن مارها و عنکبوتها برای بقای انسان نقشی حیاتی داشته است. توانایی تشخیص مارها در یک چشم به همم زدن یکی از رفتارهای تکاملی است که به اجداد انسان در جهان وحشی ما قبل تاریخ امکان بقا داده است.برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روانشناسی فردی و خانوادگی به وب سایت مشاوره خانواده مراجعه نمایید.

 

  • ۰
  • ۰

از نظر کارشناسان مشاوره خانواده کسی که دچار ترس از رهاشدگی است رفتارهای خاصی از خود بروز می‌دهد

مشاوره خانواده معتقد است برخی از افراد از ترس رها شدن و تنها ماندن به شریک زندگی‌شان خیانت می‌کنند. شاید این موضوع برایتان عجیب باشد. اما گاهی ترس از تنها ماندن در یک رابطه آنچنان عمیق است که فرد را تشویق می‌کند تا خارج از رابطه‌اش به دنبال پناهگاهی باشد تا اگر این اتفاق برایش افتاد بتواند با آن کنار بیاید. در این متن من نگاه عمیق‌تری به علت‌ها و پیامدهای ترس از رها شدگی و راه‌‌های غلبه بر این ترس را بیان می‌کنم. این موضوع برای داشتن رابطه‌ای سالم بسیار اهمیت دارد. ‏

ترس از رها‌شدگی چیست ؟

ترس از تنها ماندن و عدم اعتماد به نفس دو پارامتری هستند که احتمال خیانت در یک رابطه عاطفی را افزایش می‌دهند. زندگی با چنین ترسی همواره منجر به یک رابطه ناسالم می‌شود. طرف مقابل رابطه باید با خیانت کنار بیاید و خود فرد نیز همواره با عذاب وجدان زندگی می‌کند. در عین حال مدیریت و نگهداری دو رابطه استرس‌زا و ناسالم است. این رابطه همواره در معرض خطر، دروغ و ترس است.‏برای دیدن و مطالعه مطالب بیشتر به وب سایت مشاوره خانواده مراجعه نمایید.

  • ۰
  • ۰

از نظر مشاوره خانواده خودکشی در افرادی با این نشانه ها زیاد است

 از دید مشاوره خانواده درک اینکه چطور به شخصی که در معرض خودکشی است، کمک کنیم بسبار مهم و ضروری است تا به این ترتیب بتوان از بروز یک رویداد ناگوار پیشگیری کرد. در ادامه به مواردی در این باره اشاره می شود که لازم است بدانید.

علائم هشدار دهنده خودکشی در افراد مختلف یکسان نیست – برخی ممکن است به راحتی و به طور واضح در مورد افکار خود و اینکه چقدر دوست دارند بمیرند، صحبت کنند در حالیکه برخی دیگر افکار و احساسات خود را مخفی می کنند.

  • ۰
  • ۰

از نظر کارشناسان مشاوره خانواده گاهی از کودکی یا در اثر تجربیات بد یا حتی اخبار منفی به ترس متصل می شویم اغلب اوقات ما به ترس، نگرانی و تردید اجازه می دهیم به زندگیمان وارد شده و بر آن تسلط داشته باشد. مشاوره خانواده می گوید می گذاریم آنها لذت، خواب و رویاهای باارزشمان را از ما بدزدند. اغلب اوقات عقب می ایستیم و سعی می کنیم بازی ایمنی داشته باشیم، تا خجالت زده نشویم و یا احمق به نظر نیاییم، می ترسیم صدمه ببینیم و کسی ما را رد کند یا شکست بخوریم.

اگر می خواهید غلبه بر ترس را آغاز کنید نکاتی است که می تواند در این راه به شما کمک کند.

۱ ) با ترس راحت باشید

ترس را به زندگیتان دعوت کنید. اگر از چیزی می ترسید، به سمت آن حرکت کنید. آن را حس کنید و درون آن نفس بکشید. کارهایی که شما را می ترساند انجام دهید چرا که عمل شجاعت می سازد. به خودتان بگویید ” این ترس گذراست “. با بیشتر شدن شجاعت دنیا وسیع تر خواهد شد.

۲ ) افکار غالب را مثبت کنید

تفکرات پر از ترس، ترس بیشتری را جذب می کند و تفکرات مثبت موفقیت را به سمت شما می کشاند. به جای اینکه انتظار بدترین را بکشید، به ذهن آموزش دهید که همیشه بهترین را در نظر بگیرد. آینده را بر پایه فرضیات مثبت بسازید.

۳ ) وقت، توجه و انرژی خود را صرف ترس نکنید

خودتان را مسئول بدانید. استوار، آماده و با اعتماد باشید و بر راه حل ها تمرکز کنید. خلاقیت و ابتکار عمل داشته باشید و قدم های بزرگ بردارید. اگر در برابر ترس قدمی برندارید، فرصت ها از کنار شما می گذرند.

۴ ) هرگز یکجا ثابت نمانید

 

  • ۰
  • ۰

از نظر مشاوره خانواده مردان و زنانی که احساس تنهایی می‌کنند در مقایسه با افرادی که تنها زندگی می‌کنند عمر کوتاهتری دارند. بررسی‌های مشاوره خانواده  نشان می‌دهد احساس تنهایی صرف نظر از نوع بیماری قلبی‌، سطح تحصیلات، شاخص توده بدنی و استعمال سیگار پیامدهای مخربی برای افراد دارد.در این بررسی آمده است مردان و زنانی که احساس تنهایی می‌کنند در مقایسه با افرادی که تنها زندگی می‌کنند بیشتر احتمال دارد دچار مشکلات سلامت روان و بیماری‌های قلبی شوند و همچنین احتمال مرگ زودهنگام در آنان بیشتر است. به گفته محققان احساس تنهایی خطر مرگ را در مردان و زنان دو برابر افزایش می‌دهد. همچنین بروز علائم افسردگی و اضطراب در این افراد سه برابر بیشتر است و کیفیت زندگی آنان نسبت به افرادی که احساس تنهایی ندارند به طور چشمگیری پایین‌تر است.

همچنین عدم برخورداری از حمایت‌های اجتماعی پیامدهای جدی روی سلامت می‌گذارد زیرا این افراد سبک زندگی ناسالم‌تری داشته و بیشتر تحت تاثیر حوادث استرس‌زا قرار می‌گیرند.


  • mahsa ahmadi
  • ۰
  • ۰

از نظر مشاوره خانواده برخی افراد مبتلا به افسردگی ممکن است علائم بسیار شدیدی را تجربه کنند برخی افراد مبتلا به افسردگی ممکن است علائم بسیار شدیدی را تجربه کنند و در پی دریافت کمک باشند. برخی دیگر ممکن است چنان علائم خفیفی داشته باشند که حتی به افسردگی مشکوک نشوند. از نظر کارشناسان مشاوره خانواده برای افراد مبتلا به افسردگی، توانایی صحبت کردن با فردی عزیز یا مورد اعتماد اولین گام برای یافتن درمان و بهبودی است. افسردگی خطر برخی بیماری ها و اختلالات جدی، از جمله اعتیاد، تمایل به خودکشی، دیابت و بیماری قلبی را افزایش می دهد که از بزرگترین قاتلان در جهان محسوب می شوند.همچنین، اگر نگران فردی هستید و فکر می کنید وی به افسردگی مبتلا شده یا قصد خودکشی دارد باید این مساله را ابراز کنید. برخی به اشتباه فکر می کنند که صحبت درباره خودکشی خطر انجام این کار را افزایش خواهد داد، اما در واقعیت این گونه نیست، بلکه می تواند موجب نجات زندگی فرد بیمار نیز بشود.

برخی افراد مبتلا به افسردگی ممکن است علائم بسیار شدیدی را تجربه کنند و در پی دریافت کمک باشند. برخی دیگر ممکن است چنان علائم خفیفی داشته باشند که حتی به افسردگی مشکوک نشوند. افراد مبتلا به افسردگی خندان ممکن است در یک نمایش عمومی، محل کار یا کنار خانواده خود حضور داشته و وقت بگذرانند، اگرچه از درون رنج می برند.

 

  • mahsa ahmadi
  • ۰
  • ۰

از نظر کارشناسان مشاوره خانواده آنها که رابطه‌ای دائمی دارند، راضی‌ترند و عمرشان بیشتر از مجردهاست. این نظریه‌ای قدیمی است اما آیا منطبق با واقعیت است؟ روانشناسان مشاوره خانواده  به درستی این دیدگاه تردید دارند و مبنای تردیدشان نیز تحقیقات جدیدی است که جنبه مثبت زندگی مجردی بر احساس رضایت را تایید می‌کنند. در سال ۱۹۷۰ از مجموع خانوارهای آلمان، حدود ۲۵ درصد تک نفره بودند، این میزان در سال ۲۰۰۹ به ۴۰ درصد یعنی به ۱۶ میلیون نفر رسید.