مشاوره خانواده

  • ۰
  • ۰

موبوفوبیا

کارشناسان مشاوره خانواده می گویند اگر شما نمی‌توانید دوری تلفن هوشمندتان را تحمل‌ کنید به موبوفوبیا گرفتار شده‌ایدچشمان خود را ببندید و در ذهن، خودتان را مجسم کنید که یک روز کامل را بدون گوشی هوشمندتان سپری می‌کنید و گوشی هوشمندتان هیچ مکانی همراهتان نیست نه در محل کار، منزل و نه در مهمانی‌های دوستانه و خانوادگی؛ خودتان را در چه حالتی تصور می‌کنید: مضطرب یا بدون نگرانی؟ 

از دیدگاه مشاوره خانواده موبوفوبیا چیست؟!

به اعتقاد مشاوره خانواده ترس‌ها و فوبیاها انواع مختلفی دارند؛ ترس از ارتفاع، ترس از مکان‌های تاریک و بسته و… اما همه این فوبیاها از دیرباز با انسان‌های بسیاری همراه بوده و خواهد بود. در قرن حاضر انسان‌ها با فوبیای جدیدی دست‌به‌گریبان هستند که آن‌هم ترس و اضطراب هنگام عدم دسترسی به تلفن همراه است. «موبوفوبیا» (Mobophobia) به معنای بروز استرس و اضطراب شدید هنگام عدم دسترسی به موبایل، قطع تماس، قطع ارتباط با اینترنت، تمام شدن شارژ باتری و از همه بدتر جا گذاشتن یا گم کردن تلفن همراه است. این بیماری بانام «نوموفوبیا» (nomophobia) یا (No-Mobile-Phone phobia) به معنای «ترس نبود تلفن همراه» نیز شناخته می‌شود.

موبوفوبیا معمولا در اکثر کاربران تلفن‌های هوشمند مشاهده می‌شود و علائم آن را می‌توان به‌سادگی عنوان کرد؛ درصورتی‌که به گوشی هوشمندتان دسترسی نداشته باشید و دچار اضطراب، نگرانی و آشفتگی می‌شوید یا اگر مرتبا به صفحه گوشی خود نگاه می‌کنید تا هیچ تماس، پیام، هشدار و هیچ اتفاق تازه‌ای بر روی گوشی خود را از دست ندهید و در ساعات و دقایق متعدد بدون دلیل قفل گوشی‌تان را باز می‌کنید به این فوبیا مبتلا شده‌اید. علائم «موبوفوبیا» به‌نوعی به اعتیاد به تلفن‌های هوشمند نیز شباهت بسیاری دارد.از علائم شاخص این اضطراب، تغییرات تنفسی، لرزش، عرق کردن، آشفتگی، سردرگمی و افزایش ضربان قلب است و البته از علائم عاطفی «موبوفوبیا» می‌توان به افسردگی، وحشت، ترس، وابستگی، اعتمادبه‌نفس پایین و احساس تنهایی اشاره کرد.

  • ۹۷/۰۴/۲۰
  • mahsa ahmadi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی